تاریخ : دوشنبه, ۵ شهریور , ۱۴۰۳ 21 صفر 1446 Monday, 26 August , 2024
3
با حضور ضابطیان، نورآقایی، درویش و اصلانی برگزار شد ؛

تببین جایگاه روایت و قصه در سفر و صنعت گردشگری در یک پاتوق کتاب

  • کد خبر : 3054
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
تببین جایگاه روایت و قصه در سفر و صنعت گردشگری در یک پاتوق کتاب

مجموعه کتابفروشی ساربوک کاشان، عصر نخستین جمعه‌ی بهمن ماه ۹۹ در نشستی با حضور منصور ضابطیان( نویسنده و فعال حوزه ادبیات)، آرش نورآقایی( فعال شناخته شده‌ی گردشگری)، محمد درویش (کنشگر برجسته حوزه محیط زیست) و محمدرضا اصلانی( فیلم ساز صاحب نام) به بهانه‌ی جشن امضای کتابهای منصور ضابطیان و همچنین کتاب گردشگری اهل کاشانم، شاهد گپ و گفت هایی در محدوده اهمیت سفر و جایگاه ادبیات و روایت و نگاه خلاقانه در حوزه گردشگری بود.

به گزارش کاشان آنلاین، در این نشست که شمار زیادی از فعالان حوزه ادبیات، میراث و گردشگری نیز حضور داشتند، نورآقایی (مدیر طرح کتاب گردشگری اهل کاشانم) با اشاره به دو علاقه برجسته خود در زندگی ( سفر و نوشتن ) گفت: از سالها پیش در کنار اشتغال در بخش راهنمای گردشگری، رورنامه نگاری و نوشتن گزارش سفر و نگارش متن های کوتاه فلسفی و خلق محتوای خوب برای گردشگری را نیز دنبال می کردم و در راستای این علاقه بود که توانستم در صفحه سفر و ایرانگردی روزنامه همشهری و در ستونی با فضای محدود با نام (عجایب ایران) از ویژگی های خاص باغ فین، گنبد سلطانیه، چغازنبیل و .. بنویسم.

وی درباره انگیزه نگارش کتاب گردشگری اهل کاشانم یادآور شد: اوایل دهه ۹۰، سفری به خوزستان داشتم و آنجا بود که علاقه نگارش کتاب درباره ویژگی های تاریخی و گردشگری این استان در من بروز کرد و در این راستا حتی تحقیقات و پژوهش های مورد نیاز ما برای این استان هم انجام شد اما نبود حامی مانع از چاپ این کتاب شد ولی امروز خوشحالم که پس از حدود هفت الی هشت ماه تلاش جمعی که بنده نیز در آن نقشی داشتم کتاب فرهنگی گردشگری اهل کاشانم روانه بازار نشر گردید.

به بیان این فعال شناخته شده عرصه گردشگری، نزدیکی به تهران و ویژگی های خاص و مملوبودن کاشان از انبوه جاذبه های تاریخی و طبیعی و همچنین قدمت و غنای فرهنگی این شهر کهن از دلایلی بود که این کتاب تدوین، منتشر و به مردم کاشان ارائه شود اما در نوبت بعدی دوست دارم برای اصفهان و نیشابور و همدان نیز مانند کاشان، کتابی را تدوین کنیم.

وی در ادامه به حضور روایت و قصه از گذشته یک شهر در لابلای کتاب اهل کاشانم اشاره کرد و افزود: در همه این سالهای فعالیتم در حوزه گردشگری بین الملل، یکی از تجربیاتم خوانش قصه ها و روایتها و حوادث تاریخی رخ داده در جوامع مختلف بود تا به طور مثال در مسیر ۶۸۰ کیلومتری ونیز تا وین درباره موسیقی اتریش، روزگار شهر وین در جنگ جهانی دوم و .. برای مسافر و گردشگر بگویم.

نورآقایی با انتقاد از دیدگاه غالب اکثر مدیران وزارت میراث فرهنگی در بسنده کردن به همین جاذبه های تاریخی موجود در ایران مانند تخت جمشید گفت: سالیانی پیش در سفری به استرالیا ( عبارت ۱۰۰ ارزش پنهان ملبورن ) در یکی از معابر این شهر توجهم را جلب کرد، حال آن که یکی از این عجایب یا جاذبه ها، استقرار دستشویی در کنار کافی شاپ در طبقه ۳۵ یک هتل بود که شما در مسیر حرکت به سمت آن دستشوییِ خاص! بخشی از نمای شهر از جمله ورزشگاهی که خداداد عزیزی سال ۷۶ در آن گل زد را می توانستی مشاهده کنی و جاذبه دیگر یک شوی ۱۵دلاری با موضوع هدایت تعدادی گوسفند توسط یک سگ به سمت آغل شان بود!

به گفته‌ی وی همانطور که جاذبه های تاریخی ایران فقط تخت جمشید نیست، در کاشان نیز تنها نباید روی باغ فین تأکید کرد بلکه باید روی این موضوع دقیق شد که به طور مثال حضور باغ، بهشت، فردوس، پردیس که معانی باغ باشکوه ایرانی است، در ۲۷ زبان دنیاست حضور دارد، همچنین استفاده و بهره برداری از ادبیات و قصه و روایت و داستانها و رخدادهایی که در تاریخ کاشان اتفاق افتاده، بخشی از جاذبه های درآمدزای گردشگری است.

نویسنده مشهور و فعال شاخص حوزه ادبیات نیز در بخشی از این نشست ضمن تمجید از هویت و تاریخ شهر کاشان و با بیان این که تاکنون در کاشان با دقت و با ریزبینی حضور نداشته گفت: حقیقت این است که تاکنون درباره شهرهای مختلف ایران از جمله کاشان از طریق کتاب های خارجی گردشگری و یا توسط سیاحان و تاریخ نویسان متقدم و به زبان آن دوره مطالبی نوشته شده اما ویژگی (اهل کاشانم) نگارش تاریخ یک شهر به شکل جامع و با زبان امروزی است.

منصور ضابطیان با تأکید بر این که متأسفانه دولتی ها نه توزیع کننده، بلکه نگهدارنده‌ی خوبی برای تولیدات باارزش فرهنگی هستند افزود: سالیانی پیش با کمک برخی دوستان درباره هشت استان ساحلی کشور هشت سفرنامه ی خوب و غنی تهیه شد که نویسنده یکی از آنها من بودم اما چون حامی مالی این مجموعه یک ارگان دولتی بود هنوز این تولید منتشر نشده است، لذا خواهش می کنم ارگانهای دولتی لااقل با خرید تولیدات مکتوبی مانند اهل کاشانم و هدیه به میهمانان و نمایندگان خارجی که به این شهر می آیند، واسطه ای برای معرفی هر چه بیشتر کاشان به دیگران باشند.

وی در تبیین جایگاه خلاقیت، قصه و ایده پردازی در گردشگری یادآور شد: مدیوم سینما و سریال سازی از جمله ابزارهای افزایش جاذبه های گردشگری در دنیاست، به عنوان مثال سریال جواهری در قصر که کره ای ها با یانگوم تولید کردند، اصل قصه و افسانه آن دو خط بیشتر نیست اما کره ای ها از آن سریال ساختند و از لوکیشن های این سریال برای خود جاذبه گردشگری فراهم کردند، در همین راستا به نظرم بد نیست اگر کاشانی ها روی استفاده از لوکیشن فیلم و سریال هایی مانند طوقی و سلطان و شبان و .. برای ایجاد جاذبه گردشگری در شهرشان فکر کنند.

فعال شناخته شده ی حوزه محیط زیست کشور نیز در قامت دیگر میهمان این نشست از منظر عشق به طبیعت و زیست بوم به مفهوم سهم ادبیات و بزرگان این حیطه در توسعه توریسم پرداخت و گفت: وحشی بافقی سراینده‌ی یکی از بی نظیرترین اشعار زیست محیطی در تاریخ ایران (ما درخت افکن نه ایم،آنها گروهی دیگرند
/ با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم )برای حفط درخت و سبزینه گی است اما چند سال قبل که به بافق- زادگاه او -سفر کردم با کمال تعجب  نه خانه ای از او مانده بود و نه آرامگاهی.

محمد درویش ادامه داد: در کاشان، ما دکتر حسین لقمان را به عنوان یک انسان عاشق محیط زیست داریم که سالها پیش از انقلاب با همراهی سهراب سپهری چون هر دو در اداره مبارزه با آفات شاغل بودند برای دفع حمله ملخ ها به ریگ‌زارهای کویر کاشان رفتند اما سهراب با دل نازکی به نحوی روی زمین قدم بر می داشت تا جان ملخ ها به خطر نیفتد! و چنین انسانی است که می تواند به یک سرمایه و هویت فرهنگی و حتی گردشگری برای کاشان تبدیل شود.

فیلم‌ساز برجسته، عکاس و مستندساز شهیرِ کشورمان نیز در بخشی از این نشست در توصیف هویت بصریِ نوعِ معماری شهر کاشان گفت: سبک معماری و کمپزیسیون کوچه ها و گذرهای کاشان به نظر من که در دهه ۴۰ برای عکاسی به این شهر آمدیم، گویی بدون انسان و رهگذران و مرد و زن بومی چیزی کم داشت، یعنی معماران فضاها را به گونه‌ای ساخته بودند که انسان باید مکمل آنها و جزیی از معماری باشد.

محمدرضا اصلانی همچنین در ادامه مبحث نقش روایت و ادبیات در توسعه گردشگری ادامه داد: در اوایل قرن ۱۹ یکی از تجار یا سیاحان غربی که به کاشان آمده در سفرنامه خود می نویسد در این شهر مگس و پشه نمی بینید، این نکات یا برجستگی ها یعنی یک جاذبه کوچک گردشگری یا سیاحان نامداری مانند مارکوپولو که از کاشان نیز عبور کرده اند و سؤال این جاست که چرا از پتانسیل این منابع و دارایی ها برای رونق گردشگری کاشان استفاده نمی شود؟

این مستندساز و سینماگر نامدار افزود: صادق هدایت برجسته ترین چهره بین المللی ایران در حوزه ادبیات است اما در ایران هیچ رد و نشانه و خانه و سرایی از او نداریم تا مانند غربی ها که از یک خانه معمولی به خاطر حضور چند ساعته‌ی یک نویسنده مشهور درآمد کسب می کنند، ما نیز از چهره نامدار خود بهره برداری کنیم.

وی در تبیین جایگاه صنعت گردشگری در کسب ثروت یادآور شد: در اوایل دهه ۵۰ شمسی که میزان فروش نفت ایران بالارفته بود و کشور سالانه ۲۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشت، در همان برهه موزه لوور فرانسه سالانه ۲۲ میلیارد دلار درآمد از طریق حضور گردشگران جذب می کرد.

اصلانی در ادامه با تأکید بر جریان داشتن روح و انس و الفت اصیل ایرانی در خانه های تاریخی شهرهایی مانند کاشان گفت: فیلمنامه ای که برای فرزندم نوشتم تا او جلوی دوربین ببرد، در همین هفته های اخیر با اصرار او در خانه بروجردی ها به تصویر کشیده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kashanonline.com/?p=3054

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.